به خاطر داشته باشید دندانها شما همین امروز نیاز به توجه شما دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

ارتباط از طریق پیام کوتاه 09036111004

اهواز نادری بین حافظ و فردوسی مجتمع پزشکی بزرگ نادری واحد 140

اگر شما هر سوال دیگری دارید یا تمایل به گرفتن وقت جهت ویزیت دارید ما مشتاقانه منتظر تماس شما هستیم.

استفاده از مطالب صفحه انجمن دندانپزشکی دکتر شوریابی با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه توصیه میشود

کلمه پریودنتال به معنی، اطراف دندان می باشد. بیماری­های پریودنتال به لثه و استخوانی که دندانها را در جای خود نگه داشته ­اند حمله می کنند. پلاک یک لایه چسبناک است که از مواد غذایی، باکتری­ها و بزاق تشکیل شده است. اگر پلاک برداشته نشود (تبدیل به جرم دندان می شود) وقتی پلاک و جرم از سطح دندان برداشته نشوند، آنها شروع به تخریب لثه و استخوان اطراف دندان می کنند. بیماری­های پریورنتال باعث قرمزی تورم و خونریزی از لثه می شوند. تقریباً از هر 5 نفر 4 نفر دچار بیماری پریودنتال می باشند و از آن اطلاع ندارند.بیشتر مردم از بیماری پریودنتال خود آگاه نیستند به خاطر این که این بیماری در مراحل اولیه­اش دردناک نیست.

علت از دست دادن دندان­ها در برخی افراد بیماریها پریودنتال می باشد. محققین این احتمال را نیز می دهند که بین بیماری­های پریورنتال و سکته مغزی ، عفونت ریه، دیابت و بیماری­های قلبی رابطه وجود داشته باشد. بیماریهای پریودنتال در دوره حاملگی تشدید می شوند. سیگار نیز از جمله مواردی است که باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری­های لثه می شود.

رعایت بهداشت مناسب دهان، رژیم غذایی مناسب و معاینات دوره­ای دندان­ها به شما کمک می کند از ابتلا به بیماری­های پریودنتال در امان باشید.

علائم و نشانه­ های بیماری­های پریودنتال

1- خونریزی از لثه: لثه نباید هرگز خونریزی کند حتی زمانی که شما به صورت محکم نخ دندان و مسواک می زنید

2- لقی دندان­ها:که به علت تحلیل استخوان و تضعیف فیبر پریودنتال ایجاد می شود.

3-فاصله گرفتن دندانها از همدیگر که به علت تحلیل استخوان ایجاد می شود.

4-بوی بد دهان که به صورت همیشگی وجود دارد و به علت حضور باکتری­ها در دهان ایجاد می شود.

5-چرک اطراف دندان و لثه: نشان دهنده این است که اینجا یک عفونت وجود دارد

6-تحلیل لثه: کاهش لثه اطراف دندان

7-لثه قرمز و متورم: هرگز نباید لثه متورم و قرمز باشد.

8-درد در هنگام لمس و احساس ناراحتی در لثه. پلاک، جرم و باکتری­ها میتوانند  لثه­ها و دندانها را تحریک کنند.

تشخیص

بیماری پریودنتال توسط دندانپزشک وبا معاینه بافت پریودنتال تشخیص داده می شود. این معاینه در تمام  جلسات چکاپ دوره­ای دندانپزشکی برای شما باید انجام شود.

یروب پریودنتال (یک وسیله کوچک دندانپزشکی است) به آهستگی در شیار لثه (محل چسبندگی دندان و لثه) فرو برده می شود و با آن عمق شیار لثه اندازه­گیری می شود. عمق شیار لثه در افراد سالم 3 میلی متر ویا کمتر است و خونریزی نمی کند. چنانچه عمق شیار لثه بیش از 3 میلیمتر باشد با کمک پروب قابل تشخیص است. هر چه بیماری پریودنتال شدیدتر باشد عمق شیار لثه نیز بیشترمی شود.

دندانپزشک با توجه به عمق شیار لثه، مقدار خونریزی، التهاب، لقی دندان و ... می تواند تشخیص دهد که بیماری لثه بیمار در کدام یک از دسته­های زیر قرار می گیرد:

ژنژویت: ژنژویت اولین مرحله از بیماری پریودنتال است. پلاک و محصولات سمی باکتریهای موجود در پلاک سبب تحریک لثه و ایجاد حساسیت، التهاب و خونریزی در آن می شود.

پریودنتیت خفیف تا متوسط: در صورت برداشته نشدن پلاک توسط مسواک و نخ دندان، پلاک تبدیل به جرم می شود. همزمان با تشکیل پلاک و جرم لثه شروع به تحلیل می کند. پاکت­ها (شیارهای) عمیقی بین لثه و دندانها تشکیل می شود و این شیارها (پاکت­ها) توسط باکتری­ها و چرک پر می شوند. لثه نیز ملتهب شده و به آسانی خونریزی می کند. تحلیل استخوان خفیف تا متوسط ممکن است ایجاد شود.

پریودنتیت شدید:در این وضعیت مقداربیشتری از لثه، استخوان و لیگامان پریودنتال دندانها نسبت به حالت قبل تخریب شده است. در صورت عدم درمان دندان­های درگیر خیلی لق شده و ممکن است از دست بروند. تحلیل استخوان فک متوسط تا شدید در این حالت دیده می شود.

درمان: بسته به نوع و شدت بیماری پریودنتال درمان فرق می کند. اگر بیماری در مراحل اولیه بیماری پریودنتال(ژنژویت) و آسیبی به استخوان و الیاف پریودنتال وارد نشده باشد یک یا دو جلسه جرم گیری و پروفیلاکسی جهت درمان ژنژویت به بیمار توصیه می شود.  به بیمار در مورد روشهای افزایش و بهبود بهداشت دهان روزانه و انجام جرم گیری وپروفیلاکسی دندان­ها به صورت دوره­ای (توسط دندانپزشک ) اطلاعات لازم داده می شود.

اگر بیماری از مرحله ژنژویت به مرحله پریودینت پیشرفت کرده باشد نیاز به درمان­های جدی­تر وجود دارد و علاوه بر جرم گیری و پروفیلاکسی معمول باید سطح ریشه دندان نیز تمیز و تسطیح شود (Root planing). معمولاً این درمان ابتدا در نصف یک فک و در حالی که آن ناحیه بی حس شده است انجام می شود. در این درمان  جرم پلاک و سموم باکتری­ها از بالا و زیر خط لثه برداشته می شود (جرم گیری) و نقاط خشن ایجاد شده در سطح ریشه (که توسط جرم و پلاک و باکتری­ها ایجاد شده است ) تسطیح می شود (Root planning). این عمل به بافت لثه کمک می کند که ترمیم یابد و ازعمق پاکت لثه (شیار عمیق دور دندان) کاسته شود. استفاده از  دهانشویه­ ها و مسواک برقی ممکن است جهت کمک به کنترل بیماری و تسریع روند بهبودی توصیه شود. اگر پکت (شیار عمیق) دور دندان با این اقدامات برطرف نشود ممکن است جهت کاهش آن نیاز به انجام جراحی پریودنتال باشد. حذف پاکت(شیار عمیق)دور دندان  سبب تسهیل تمیز کردن دندان­ها  می شود. دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که به یک متخصص لثه (پریودنتیت) مراجعه کنید.

دوره نگهداری

بعد از انجام درمان­های لثه (ژنژویت یا پریودنتیت) شما وارد فاز نگهدارنده درمان خود می شوید. در این دوره شما باید رعایت بهداشت دهان و دندان روزانه، رعایت رژیم غذایی مناسب و معاینات چک آپ دوره­ای منظم داشته باشید، چرا که تنها 24 ساعت نیاز است که پلاکی که از سطح دندان برداشته نشده تبدیل به جرم شود. توجه شود که مسواک قابلیت برداشتن پلاک را دارد اما جرم به هیچ عنوان توسط مسواک برداشته نمی شود. علاوه براین ممکن است دندان پزشک به شما توصیه کند هر سه ماه یکبار جهت جرم­گیری و پروفیلاکسی دندان­ها به مطب وی مراجعه نمایید. در این جلسات عمق پاکت دندانها بدقت ارزیابی می شود تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود. همچنین در این جلسات جرم وپلاکی که شما در برداشتن آنها از سطوح برخی از دندانها  به علت دسترسی ناکافی به آن ناحیه ناتوان بودید توسط دندانپزشک برداشته می شود.

دندانپزشک در این جلسات (دوره نگهداری ) علاوه بر ارزیابی وضعیت لثه موارد زیر را نیز چک خواهد کرد:

1-گرفتن رادیوگرافی و ارزیابی و تشخیص پوسیدگی، تومور، کیست و تحلیل استخوان که ممکن است به تازگی ایجاد شده باشد.

2-معاینه ترمیم­ها و روکش­هایی که در گذشته انجام شده است.

3-غربالگری سرطان دهان: صورت ، گردن ، لب، زبان، گلو، گونه و لثه و کام جهت تشخیص هر گونه بدخیمی مورد معاینه قرار می گیرد.

4-توصیه­ های بهداشتی دهان: مرور روش­های رعایت بهداشت دهان و دندانی که در گذشته آموزش دیده­اید و معرفی روش­های جدید که ممکن است نیاز داشته باشید.

5-پالیش دندان­ها: برداشتن رنگ و پلاک که توسط مسواک و نخ دندان کشیدن برداشته نمی شود ممکن است دندانپزشک آنها را با انجام یک پالیش ساده بردارد.

تاریخ: چهار شنبه 22 فروردین 1397     بازدید ها: 3035     دسته: خدمات تخصصی