خیابان اصلی کیانپارس،بین خیابان دوم وسوم غربی،ساختمان زرین.طبقه چهار واحد شانزده
        06133384746  

09036111004 

 

 

رادیوگرافی دیجیتالی آخرین تکنولوژی استفاده شده برای گرفتن عکس با اشعه از دندانهاست. در این تکنیک از یک سنسور الکتریکی به جای فیلم استفاده می شود که تصویر را ثبت و در کامپیوتر ذخیره می کند. تصویر گرفته شده به این روش در کامپیوتر قابل مشاهده است و دندانپزشک می تواند آن را در اندازه دلخواه بزرگ نماید تا تشخیص مشکلات دندان با سهولت بیشتری صورت گیرد. رادیوگرافیهای دیجیتال تا 90-80 درصد میزان دریافت  اشعهX را نسبت به روشهای سنتی گرفتن رادیوگرافی های دندان کاهش می دهند.

رادیوگرافی های  دندان یک وسیله ضروری برای تشخیص می باشند و اطلاعات ارزشمندی در مورد نواحی از دندان که در هنگام معاینه قابل دید نمی باشند را فراهم می کنند. دندانپزشک از این اطلاعات جهت تشخیص دقیق  مشکلات  دندانی استفاده می کند تا بتواند یک طرح درمان دقیق ارائه نماید. بدون رادیوگرافی برخی از مشکلات دندانی قابل تشخیص نیستند.

رادیوگرافی دندان می تواند موارد زیر را مشخص کنند:

آبسه یا کیست

تحلیل استخوان

تومورهای بدخیم و خوش خیم

پوسیدگی بین دندانها

مشکلات تکاملی دندانها

موقعیت و وضعیت ریشه های دندانها

مشکلاتی که در سطوح داخلی دندانها یا در زیر خط لثه قرار دارند.

تشخیص و درمان یک بیماری و مشکل دندانی در مراحل اولیه می تواند باعث کاهش زمان درمان، هزینه درمان و مشکلات حین درمان شود.

آیا رادیوگرافی دندان به بیمار ضرر میرساند:

ما همه در معرض اشعه های طبیعی محیط اطرافمان قرار داریم. رادیوگرافی دیجیتال دندان سطح خیلی پایین از اشعه در مقایسه با رادیوگرافی های سنتی ایجاد می کنند. رادیوگرافی های دیجتال از دندان نه تنها برای سلامت وحفظ بیمار نسبت به رادیوگرافی های سنتی برتری دارند بلکه تهیه آنها سریعتر و راحتر میباشد ،که این امر باعث کاهش صرف وقت شما در مطب دندانپزشکی خواهد شد.چونکه این رادیوگرافی ها به صورت الکترونیکی تصویر را ضبط میکنند ،بنابراین نیازی به  انجام مراحل ظهور فیلم ندارند از این طریق به حذف مواد شیمیایی وسمی از محیط کمک میکنند.

اگر چه در  رادیوگرافی های دیجیتال اشعه کمی به بیمار میرسد و ضرری برای بیمار ندارند اما دندانپزشک از سایر روشهای کمکی که حتی این میزان دریافت اشعه را باز هم محدودتر میکند استفاده خواهد کرد.این روشها شامل درخواست حداقل رادیوگرافی های مورد نیاز بیمار واستفاده از پیش بندهای سربی وسایر موارد میباشد

دندانپزشک چه زمانی نیاز به تهیه رادیوگرافی را به بیمار پیشنهاد میدهد:

دندانپزشک براساس تاریخچه پزشکی، معاینات دندانپزشکی، علایم و نشانه های بیماری، سن و ریسک وجود بیماری رادیوگرافی را درخواست می کند. یک سری کامل از رادیوگرافی برای تمام دندانها در بیمارانی که برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه می کنند توصیه می شود.این سری شامل چهارده رادیوگرافی  میباشد و بیمار  برای 3سه تا چهار سال بعد نیازی به گرفتن  سری کامل رادیوگرافی ندارد. البته رادیوگرافی های  بایت وینگ (رادیوگرافی از تاج دندانهای فک بالا و پایین در حالی که دندانها روی هم قرار دارند )در جلسات معاینات چکاپ که سالی دو بار انجام میشود ممکن است جهت پیدا کردن مشکلات دندانی جدید توصیه شوند.


ارسال به دوستان



نام فرستنده:
ایمیل فرستنده:
نام گیرنده:
ایمیل گیرنده:


 
mail print pdf doc
0
0

تاریخ: چهار شنبه 01 فروردین 1397     بازدید ها: 2081     دسته: مطالب اموزشی     
تا کنون نظری ثبت نشده
نام
نظر شما
captcha
طراحی و پیاده سازی: راد وب