خیابان اصلی کیانپارس،بین خیابان دوم وسوم غربی،ساختمان زرین.طبقه چهار واحد شانزده
        06133384746  

09036111004 

 

 

توجه  به خاطر داشته باشید دهان و دندانها ی شما همین امروز نیاز به توجه شما دارند.جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

تلفن

06133384746

تماس از طریق پیامک 09036111004

اهواز خیابان اصلی کیانپارس بین خیابان دوم وسوم غربی ساختمان زرین طبقه چهار واحد شانزده

اگر شما هر سوال دیگری دارید یا تمایل به گرفتن وقت جهت ویزیت دارید ما مشتاقانه منتظر تماس شما هستیم.

استفاده از مطالب صفحه  دندانپزشکی دکتر شوریابی با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه توصیه میشود

مقدمه

اوتیسم در آمریکا از هر 68 کودک یک نفر را تحت تاثیر قرار میدهد.اوتیسم شایعتر ازمجموع  ایدز،دیابت،سرطان در کودکان میباشد.اشخاص با اوتیسم در ایجاد ارتباط با دیگران،تعاملات اجتماعی و پردازش حسی مشکل دارند.این خصوصیات باعث میشود که چالشهای  منحصر بفردی را در هنگام مراجعه به دندانپزشکی  داشته باشند.تمام اعضائ مطب باید درک درستی  از این اختلال داشته باشند  تا بتوانند به این بیماران به نحو صحیحی کمک کنند

تعریف اوتیسم:

بر اساس تعریف مرکز ممانعت وکنترل بیماریها  اختلالات طیف اوتیسم Autism spectrum disorders  گروهی از ناتوانیهای تکاملی هستند که میتوانند باعث چالشهای ارتباطی،اجتماعی ورفتاری مهمی شوند.افراد مبتلا به  اختلالات طیف اوتیسم اطلاعات و دیتاها را به صورت متفاوت از سایر مردم در مغز خود پردازش میکنند(https://youtu.be/_vhJU12ueYs)

Autism spectrum disorders یا ASD  یک طیفی از اختلالات هستند.این به این معنی است که ASD هر فرد را به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار میدهدو میتواندشدت آن خیلی خفیف تا شدید باشد.افراد مبتلا به ASD دارای برخی علائم مشترک هستند مثل داشتن مشکل در تعاملات اجتماعی  .اما در این که  چه زمانی علائم آغاز شود و شدت آن چقدر باشد و ماهیت دقیق علائم چیست با هم تفاوت دارند

شیوع اوتیسم:

میزان شیوع اوتیسم در چهل سال گذشته ده برابر افزایش پیدا کرده است .در آمریکا از هر 68 کودک یک نفر به مبتلا است.تحقیقات دقیق نشان داد که قسمتی از این افزایش به خاطر بهبود روشهای تشخیصی است.اوتیسم در پسران پنج برابر بیشتر از دختران شایع است.در ایلات متحده از هر 42 پسر و از هر 189 دختر یک نفر به اوتیسم مبتلا است.شیوع اوتیسم ازمجموع  شیوع کانسر کودکان،ایدز،دیابت بالاتر است

علت اوتیسم

بر اساس نظر  انجمن اوتیسم علت منفرد شناخته شده ای برای اوتیسم وجود ندارد اما پذیرفته شده است که آبنرمالیتی هایی در ساختار یا فانکشن مغز وجود دارد.اسکن مغز اختلاف در شکل و ساختار مغز در کودک اوتیسم  را با کودکان سالم نشان داده است.تحقیقات در حال بررسی رابطه بین ژنتیک،وراثت ومشکلات پزشکی با اوتیسم میباشد.در برخی خانواده ها الگوی اوتیسم و ناتوانی های مربوطه  بیشتر از علت ژنتیکی برای این اختلال حمایت میکند .هرچند هنوز ژن خاصی به عنوان  علت اوتیسم معرفی نشده است اما تحقیقات در این زمینه هنوزدر حال انجام است.به نظر میرسد برخی بچه ها با استعداد ابتلا به اوتیسم متولد میشوند اما هنوز تحقیقات یک تریگر خاصی را که باعث شروع اوتیسم در این افراد میشود را نتوانسته پیدا کند.ممکن است یک خوشه ای از ژنها ی ناپایدار با عث اختلال در تکامل مغز شود و این امر منجر به اوتیسم شود.اما دیگر تحقیقاتی نیز درحال انجام است و ارتباط اوتیسم با مشکلات حاملگی و زایمان و فاکتورهای محیطی  مانند عفونت ویروسی،عدم تعادل متابولیک ودر معرض قرار گیری با مواد شیمیایی مختلف  را بررسی میکنند.

آسیب پذیری ژنتیکی:اوتیسم در اشخاص با وضعیتهای پزشکی خاص مثل سل، سندرم سرخجه مادرزادی،فنیل کتونوری درمان نشده . Fragile X syndrome بیشتر به وقوع میپیوندد.برخی مواد مضر که در زمان بارداری خورده میشود با افزایش ریسک اوتیسم ارتباط دارند.میتوانید از ویدئو زیر برای فهم بهتر اتیولوژی اوتیسم بهره ببرید

https://www.ted.com/talks/wendy_chung_autism_what_we_know_and_what_we_don_t_know_yet?language=en

فاکتورهای محیطی:

تحقیقات نشان داده است که در کنار عوامل ژنتیکی فاکتورهای دیگری هستند که به ایجاد اوتیسم کمک میکنند مثل موادسمی محیطی(فلزات سنگین مثل جیوه) که در محیط زندگی ما نسبت به گذشته بیشتر وجود دارند.آنهایی که اوتیسم دارند یا کسانی که در ریسک اوتیسم قرار دارند نسبت به این مواد آسیب پذیرترند مثلا ممکن است توانایی شان برای متابولیزه کردن و سم زدایی این مواد تا حدودی تعدیل شده باشد

خصوصیات اوتیسم

ADS قبل از 3 سالگی آغاز شده ودر سرتاسر زندگی فرد باقی میماند هرچند علائم با گذشت زمان بهبود پیدا میکند.برخی کودکان میزان کمی از مشکلاتی که ممکن است در آینده گریبانگیرشان شودرا درچند ماه اول زندگی  خودارا نشان میدهند.در سایر افراد علائم ممکن است تا 24 ماهگی یا حتی بعد از آن دیده نشود.برخی بچه ها با ASD تا 18 تا 24 ماهگی رشد وتکامل نرمالی دارند  وپس از آن کسب مهارتشان متوقف میشود ویا اینکه مهارتهایی که بدست آوردند را از دست میدهند

یک فرد با ASD ممکن است:

1-در حول وحوش دوازده ماهگی به شنیدن نام خودشان پاسخی نمیدهند

2-در حول وحوش 14 ماهگی به اشیائ مورد علاقه شان توجهی نشان نمیدهند(مثل هواپیمای در حال پرواز)

3-در حول وحوش 18 ماهگی بازیهای تظاهری را انجام نمیدهد(مثل غذا دادن به عروسک)

4-پرهیز از تماس چشمی یا تمایل به تنها بودن

5-داشتن مشکل در درک احساسات سایر افراد  یا داشتن مشکل برای صحبت در مورد احساسات خود

6-تاخیر در صحبت کردن و کسب مهارت سخنگویی

7-تکرار بیش از حد کلمات و جملات (مثلا تکرار سخن فرد دیگر)

8-داشتن مشکل در ایجاد رابطه با دیگران یا اصلا عدم علاقه  به دیگران

9-ناراحت شدن با تغییرات کوچک

10-داشتن علائق وسواس گونه

11-حرکات غیر عادی  مثل تکان دادن دستها، تکان دادن بدن چرخیدن دایره وار

12- داشتن واکنشهای غیر معمول به صداها،بوها،مزه ها نگاهها یا احساسات

13-خطررا حس نمیکنند

14-وقتی سایر افراد با آنها صحبت میکنند  به  نظر نا آگاه میرسند  اما به صداهای دیگر پاسخ میدهند

15-در بیان نیازهای خود با کلمات و حرکات مشکل دارند

16-وقتی شخصی به آنها نگاه میکند آنها به وی نگاه نمیکنند

تشخیص:

در حال حاضر تستی وجود ندارد که منجر به تشخیص اوتیسم شود.پزشکان با تجربه و متخصص میتوانند رفتارهای فرد را مورد بررسی و آنالیز قرار دهند.اغلب والدین در ابتدا متوجه رفتارهای غیر عادی که کودکشان نشان میدهد میشوند مثل عدم تماس چشمی،عدم پاسخ به نامشان یا بازی کردن به صورت تکراری و غیر عادی با اسباب بازیها که باعث میشود توجه والدین را جلب کند

پرسشنامه غربالگری وجود دارد که پس از تکمیل آن مشخص میشود که آیا کودک نیاز به بررسی بیشتر دارد یا خیر.این پرسشنامه در لینک زیر وجود دارد:

  https://www.autismspeaks.org/what-autism/diagnosis/mchat

جهت تشخیص اوتیسم نیاز به یک تیم پزشکی شامل متخصص اطفال ،روانپزشک،گفتاردرمان میباشد.ممکن است تستهای ژنتیکی برای بیمار درخواست شود و همچنین ممکن است بیمار برای برخی مشکلات مثل اختلالات خواب مورد غربالگری قرار گیرد.این ارزیابی ها به والدین کمک میکند تا در مورد قدرت و نیاز فرزندشان اطلاعات لازم را بدست بیاورند

گاها اوتیسم در سالهای بعد زندگی و در ارتباط با مشکلات یادگیری،مشکلات اجتماعی یا روحی تشخیص داده میشود.همانند تشخیصASD در کودکان تشخیصASD در بالغین نیز باید به صورت تیمی باشد. اغلب تشخیص بیماری در این افراد منجر برطرف شدن مشکلاتشان در رابطه با اجتماع میشود مشکلاتی که قبل از تشخیص علت آن مشخص نبود.تشخیص منجر به بهبود کیفیت زندگی این افراد نیز میگردد چرا که به درمانها و تکنولوژیهای کمکی دسترسی پیدا میکنند  تا در نواحی که مشکل دارند بهتر عمل کننند

در زمانیکه خانواده ها ی بیماران اوتیسم منتظر تشخیص هستند یا تشخیص اوتیسم بتازگی برای فرزندانشان گذاشته شده است اوقات سختی را تحمل میکنند .در زمانیکه برای این بیماران و خانواده شان میخواهید کاری انجام دهید مطمئن باشید که قادر به ارائه حمایت و شفقت لازم  به این خانواده ها هستید.برخی خانواده ها دریافت تشخیص اوتیسم را برای فرزندشان را با دریافت خبر مرگ مقایسه کرده اند  چرا که رویاها و آرزوهایی که برای کودکشان داشته اند به دلیل ناتوانی مادام العمر این کودکان به شدت دچار تغییر میگردد

وضعیتهای مرتبط با ASD

 انجمن اوتیسم چندین وضعیت مرتبط با اوتیسم را لیست کرده است:

IQ پایین:

پزوهشها در این زمینه اغلب با پرسشنامه های نامناسب برای ارزیابی IQ افراد استفاده کرده اند مثلا انجام آزمونهای کلامی  برای بچه هایی که بدون کلام هستند ویا در برخی مواقع هوش کودک را بدون مستندات عینی تخمین زده اند باعث میشود که این تحقیقات ارزش زیادی در این باره نداشته باشند.تستهایی که نیاز به مهارت گفتاری ندارد مانند تست Nonverbal Intelligence  میتواند اطلاعات دقیقتری درباره این اشخاص ارائه کند

تشنج:

تخمین زده میشود  11 تا 39 درصد افراد اوتیسمی دچار تشنج میشوند برخی در اوایل کودکی و برخی هم وقتی که وارد سن بلوغ میشوند  وتغییرات سطح هورمونی در بدن میتواند منجر به آغاز تشنج گردد.تشنج های مشکوک باید توسط الکتروانسفالوگرام بررسی گردند و با داروهای ضد تشنج  تحت درمان قرار گیرند

یبوست مزمن یا اسهال:

تحقیقات اخیر نشان داده است که 70 تا80 درصد  کودکان اوتیسمی دارای علائم گوارشی هستند شایعترین مشکل در این افراد اسهال است و سپس دردهای شکمی در رتبه بعدی قرار میگیرند.یبوست در افراد اوتیسمی معمولا با مدفوع فشرده و سخت همراه نیست بلکه عبور مدفوع با فواصل زمانی طولانی اتفاق می افتد  و زمانی که مدفوع بیزون میآید دارای قوام شلی است

مشکلات خواب:

برخی بیماران اوتیسمی دارای مشکلات خواب هستند .بیدار بودن در شب ممکن است به علت مشکلات گوارشی ،آلرژی یا عدم تحمل  به محیط یا غذا،تشنج یا عوارض داروها مربوط باشد.سایر دلایل  مشکلات حواب میتواند آپنه حین خواب،(توقف تنفس وقتی که مسیر هوا در حین خواب مسدود میگردد)اپیزودهایی از ترس درحالیکه هنوز خواب میبیند و گیجی در هنگام بیدار شدن باشد.بچه هایی که اختلالاتی در پردازش حسهای مختلف دارند  ممکن است دارای مشکل بیشتری در هنگام بخواب رفتن  داشته باشند یا دوره های بیدار شدن از خواب در آنها بیشتر باشد

پیکا:

جدود 30 درصد بچه ها با اوتیسم دارای پیکا متوسط تا شدید هستند.پیکا به خوردن مواد غیر خوراکی مثل رنگ شن وخاک گقته میشود.خوردن این مواد میتواندخطرناک باشد چرا که ممکن است باعث خفگی ، مشکلات گوارشی، عفونت انگلی و سایر بیماریها شود

کاهش تونیسیته عضلات:

حدود 30 درصد بچه های اوتیسم  دارای کاهش متوسط تا شدید تونیسیته عضلات میشوند  واین امر میتواند مهارت های حرکتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد

اختلال درک حسی:

برخی بچه ها با اوتیسم به صورت غیر عادی به صدا،نور،لمس،مزه ،و بو حساسیت نشان میدهند .صداهای متناوب بلند مثل زنگ هشدار، زنگ مدرسه وصدای توربین دندانپزشکی ممکن است برای این بیماران دردناک باشند.آویخته ها به لباسها ممکن است برای این افراد غیرقابل تحمل باشد  وبرخی کودکان حساسیت بصری ممکن است داشته باشند مثل حساسیت به نورهای چشمک زننده فلورسنت که ممکن است در این افراد دیده شود

سیستم ایمنی و آلرژی:

برخی بچه ها با اوتیسم از کاهش سیستم ایمنی یا عدم توازن سیستم ایمنی رنج میبرند.در میان افراد مبتلا به اوتیسم گروههایی هستند که ممکن است  راش ،حساسیت آلرژیک ،عفونت گوش، دستگاه گوارش و سایر ارگانها  در نتیجه این ضعف یا عدم توازن سیستم ایمنی را تجربه کنند.کمبود یا عدم توازن سیستم ایمنی در فرد اوتیسمی فرد را بیشتر مستعد عفونت  ،التهاب مزمن، واکنشاهی اتوایمیون در بدن میکند.به صورت شایع این موارد در مغز یا در سیستم گوارشی این افراد مشاهده میشود

درد:

برخی بچه های اوتیسمی آستانه درد بالایی دارند(مثلا به درد غیر حساسند)در حالیکه برخی دیگر آستانه درد پایینی دارند

اختلالات بصری و شنوایی

:بچه ها با تشخیص دو گانه اوتیسم و اختلالات بصری یا شنوایی داستان جداگانه ومتفاوتی دارند.در برخی از اینها مشخص شده که کدام اختلال در اولویت است. بچه ها با کری/یا سخت شنیدن  یا کوری/اختلال بینایی بزودی شناسایی میشوند ومداخلاتی را دریافت میکنند که به آنها در ایجاد ارتباط با خانواده و دیگران کمک میکند.گاهی اوقات بچه ها دچار  کاهش شنوایی یا بینایی پیشرونده  میشوند یا اینکه در اثر تروما  دچار کاهش دریافت شنوایی یا بینایی شده اند.در این مواقع واکنشهای رفتاری  کودک گاها ندیده گرفته میشوند ویا به عنوان یک واکنش ناشی از کوری یا کری در نظر گرفته میشوند.در برخی  موارد  نیزرفتارهای غیر تیپیک بچه ها به عنوان قسمتی از بیماری اوتیسم آنها در نظر گرفته میشود و به عنوان  رفتاری جهت جبران یا تطابق با کاهش در حال پیشرفت احساسات بینایی و شنوایی در نظر گرفته نمیشود.این ممکن است تشخیص دوگانه را حدود 2 تا 8 سال به تاخیر بیندازد

اوتیسم و دندانپزشکی

اکنون که در مورد اوتیسم مطالبی را فرا گرفتیم از این اطلاعات در زمینه دندانپزشکی استفاده میکنیم.در ابتدا شما متوجه هیچ چیز غیر عادی  به صورت فیزیکی در بیمار مبتلا به اوتیسم نمیشوید واین هم نعمت و هم نغمت است . برخورد با این کودکان به ظاهر سالم که به صورت غیر عادی برخورد میکند  باعث ناراحتی بسیاری از مردم میشود.ظاهرشان میتواند فریبنده باشد.به زبان بدن و رفتارهای آنها توجه باید داده شود.باید آماده باشید که برای ارتباط با این بیماران متفاوت عمل کنید.آنها ممکن نیست با شما تماس چشمی برقرار کنند یا به روابط اجتماعی شما پاسخ دهند  یا اینکه  ازتباط کلامی با شما برقرار کنند.به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید با این افراد دست بدهید و دستتان را جلو ببرید ممکن است این افراد واکنشی به  حرکت شما نشان ندهند.آنها به نظر میرسد که در جهان خودشان هستند.در چنین شرایط به صورت طبیعی ما تمایل داریم که در مورد آنها صحبت کنیم تا اینکه با آنها صحبت کنیم.بهترین کاری که میتوانید انجام دهید ادامه کار است. انتظار نداشته باشید آنها پاسخ دهند  اما سوالتان را از بیمار بپرسید  وبه هر صورتی با بیمار گفنگو را ادامه دهید.گاهی اوقات این تنها چیزی است که شما به عنوان دندانپزشک انچام میدهید و شما را از سایر همکارانتان متمایز میکند و معمولا موثر است.این به این خاطر است که این بیماران با مهارتهای اجتماعی مشکل دارند  و به این مفهوم نیست که آنها نمیخواهند  دوستی داشته باشند یا روابط دوستانه ای با سایر افراد برقرار کنند.دندانپزشک باید فرصت برقراری این رابطه دوستانه را به بیمار بدهد.اغلب بیماران اوتیسم نسبت به محیط اطرافشان از آنچه که به نظر میرسد آگاهی بیشتری دارند.. رفتارتان با آنها دوستانه باشد به آنها احترام بگذارید و سعی کنید با آنها دوست باشید.افرادی در بیماران اوتیسم هستند که میتوانند  قابل اعتماد ترین افراد برای شما باشند..وقتی آنها به شما اعتماد کردند  و شما هم به آنها اعتماد کردید این اعتما د  برای یک عمر طول میکشد و به اعتقاد برخی آنها افراد بخشنده تری نسبت به افراد نرمال جامعه هستند

رفتارهای   Stereotypical Behavior(حرکات تکراری بدن)

شامل رفتارهای تکراری   تکان دادن سریع دستها زیادجنبیدن،تکرار جملات یا حتی صداها،حرکت دادن اشیائ در جلو چشمانشان و سایر موارد که میتوان ذکر کرد.این رفتارها در بیماران اوتیسم خیلی شایع است  و در هر شخص متفاوت است .این حرکات میتواند درحالت بی حوصلگی ،دستپاچگی،عصبی بودن یا خوشحال بودن  رخ دهد.ااین حرکات وابسته به شخص است و در افرادمختلف فرق میکند .این رفتارها ممکن است برای فردی که تا کنون با بیمار اوتیسمی تماس نداشته است بسیار عجیب باشد

قبل از کارکردن برای بیمار بسیار سودمند است که اگر حرکت استروتیپیکی بیمار دارد شناسایی شود.اگر آنها اینکار را انجام میدهند از آنها بپرسید که این حرکت شبیه به چه چیزی است  وشما باید چه پاسخی بدهید .اگر این اطلاعات وجود ندارد  ورفتار استروتیپیک حین  درمان دندانپزشکی مشاهده شد  از گاید لاین زیر استفاده کنید: از بیمار نخواهید که به صورت اجباری رفتار خود را متوقف کند یا این که آنرا تغییر دهد مگر اینکه رفتار وی باعث اختلال در درمان دندانپزشکی شود.اگر رفتار کودک باعث اختلال در درمان دندانپزشکی میشود  کوشش کنید  با نشان دادن موارد دیگر توجه آنها را به سمت دیگری جلب کنید  یا اینکه چیزی به دست آنها بدهید تا با دستانشان انجام دهند

Meltdowns vs. Tantrums (جیغ و داد و گریه و بیقراری)اختلاف بین این دو را بشناسید

خصوصیات tantrum:کودک  دارایtantrum  به اطراف نگاه میکنند  تا ببینند که آیا tantrum آنها باعث جلب توجه یا واکنشی شده است یاخیر. یک کودک با tantrum از آسیب زدن به خودش پرهیز میکند.وی سعی میکند اوضاع را به نفع خودش مدیریت کند، بیمار سعی میکند به هدف خاصی دست یابد و وقتی به هدف خود رسید همه چیز به حالت اول برمیگردد.

خصوصیات meltdown: کودک اوتیسم با meltdown: توجهی به اطراف نمیکند  و اهمیتی نمیدهد که کسی واکنشی به آنها نشان دهد.آنها مواظب خود نیستند و این ریسک وجود دارد که به خودشان آسیب بزنند. meltdown: به نظر میرسد تا زمانی که کودک انرژی داشته باشد ادامه پیدا میکند  و سپس به آهستگی فروکش میکندهیچ کس قادر به کنترل meltdownنیست  meltdown. ممکن اصت در اثر عدم تمایل به ملاقات با کسی یا ناتوانی برای قبول تغییر در محیط ایجاد میشود.بهرحال وقتی meltdown به یک نقطه خاص برسدهیچ جیز  قادر نیست رضایت بجه را فراهم کند  تا قائله خاتمه پیدا کند.برای مثال کودکی که بیسکویت میخواهد (وبه او داده نشده است) meltdown رخ میدهد  و در کوشش برای ختم غائله والدین پیشنهاد بیسکویت  را به کودک میدهند .اگر وضعیت tantrum باشد پیشنهاد بیسکویت به صورت نرمال  tantrum را خاتمه میدهد بهرحال در مدت meltdown کودک کنترل کامل خود را از دست میدهد و meltdown ادامه پیدا میکند (نشان میدهد که پیشنهاد بیسکویت   نقشی در meltdown ندارد)

در دندانپزشکی تریگرهایی برای meltdown وجود دارد.قبل از درمان دندانپزشکی آغاز شود وظیفه دندانپزشک است که اگر بیمار meltdown دارد آنرا شناسایی کند و تریگر آنرا بشناسد  وعلائمی که نشاندهند شروع meltdown  است را بشناسد.

Meltdown میتواند برای دندانپزشک اذیت کننده باشد  جرا که باعث توقف درمان میتواندبشود  وبه صورت بالقوه باعث هراس دیگر بیماران شود  یا باعث شود که  زمان و وقت دندانپزشک گرفته شود.دندانپزشک باید احساسات سایر والدین و والدین کودک را در نظر بگیرد..والدین احساس شرم وخجالت داشته باشند به خاطر وضعیتی که ایجاد شده است.آنها نیاز به دلسوزی مهربانی و شفقت دارند.تصور کنید که شما با چنین کودکی فقط یکساعت سروکاردارید اما والدین وی هر روز با چنین وضعیتی مواجه هستند.تصور کنید انرژی و میزان استرس روحی که بیمار در این مدت   Meltdown تحمل کرده است .آنها واقعا احساس میکنند که محیطی که در آن قرار دارند خارج از کنترلشان است  وممکن نیست راهی غیر از این برای  مقابله باترس و خجالتشان داشته باشند. احساس ناامیدی که در والدین به خاطر داشتن کودک با اوتیسم ایجاد میشود را درک کنید

نگاهی دقیقتر به گفتار بیماران اوتیسم

شبیه به دیگر افراد جامعه بیماران اوتیسم از روشهای مختلفی برای ارتباط استفاده میکنند.برخی از از طریق تکلم برخی از طریق اشاره وبرخی از طریق استفاده از تصاویر وبرخی نیز از روشهای دیگر مثل گرفتن ژستهای مختلف با دیگران ازتباط برقرار میکنند.بعلاوه برخی اشخاص افراد مهارت ارتباطی کمی دارند یا اینکه ممکن است ازهمه اینها باهم برخوردار نباشند .آن طبیعی است که فکر کنیم  اشخاصی که صحبت نمیکنند فرض میگیریم که  آنها نفهمیده اند.البته که این امر درست نیست

            1-زبان بیانگر:توانایی برای ارتباط با دیگران با استفاده از کلام است

            2-زبان پذیرنده:توانایی برای گوش دادن و فهم صحبتهاست

مهم است که بدانیم که این افراد چگونه با والدین خود ارتباط برقرار میکنند و مهم است که بدانیم چه نوع ارتباطی را این افراد درک میکنند.به عنوان مثال زبان بیانگر یک کودک ممکن است تصویری باشد یعنی اینکه یک عکس را به شما نشان میدهد در حالی که زبان پذیرنده وی ممکن است کلامی  باشد یعنی چیزی را که شما میگوئید میفهمد

دو تعریف مفید در فهم زبان استفاده شده بوسیله افراد مبتلا به  ASD وجود دارد

            1-زبان کاربردی به معنی استفاده از سخنان لازم در موقعیت های صحیح است .برای مثال شخصی با ASD ممکن است قادر باشد یک جمله طولانی از یک فیلم را تکرار کند اما آنها ممکن است قادر نباشند که به خودی خود از کلمات مشابه همان جمله برای خودشان استفاده کنند.اگر این چنین وضعیتی وجود داشته باشد جملات طولانی فانکشنال وکاربردی نیستند یعنی اینکه این جملات کمکی به بیمار برای بیان آنچه نیاز دارند نمیکنند.این امر باید مورد توجه قرار گیرد  بخاطر اینکه گاهی اوقات ما میشنویم که یک بیمار اوتیسمی یک جمله طولانی را تکرار میکند وسپس انتظار داریم آنها به سوالات ما در رابطه با شرایط دندانپزشکی با استفاده از جملات پیچیده مشابه پاسخ دهند.این اشتباه است .مهم است بفهمیم که آیا بیمار میتواند   به صورت مناسب به سوالات بله / خیر پاسخ دهد  و چگونه درد یا ناراحتی خود  را بیان میکنند(ضمیمه یک که فرم مناظزه با والدین اوتیسم است مراجعه کنید)

            2- Echolalia وقتی است که شخصی  با اوتیسم جملات یا کلماتی را که از شخص دیگری شنیده تکرار میکند .به عنوان مثال ممکن است از بیمار سوال کنید که شما  چه میل داریدچایی یا قهوه؟.شخص ممکن است با سوال کامل پاسخ دهد به این صورت شما  چه میل داریدچایی یا قهوه؟. یا اینکه فقط قسمت آخر سوال را تکرار کند "قهوه ".برای اینکه بفهمید که آیا بیمار به صورت صحیح  به سوال پاسخ داده یا اینکه فقط قسمت آخر سوال را تکرار کرده است  سوال را جور دیگری بپرسید مثلا شما چی میل دارید قهوه یا چایی؟اگر بیمار گفت چایی ممکن است بیمار تنها در حال تکرار قسمت آخر سوال شما باشد که شنیده است .در چنین حالتی بهتر است به کودک هر دو را نشان دهید و از وی بخواهید یکی را انتخاب کند

استراتژی های ارتباطی استفاده شده بوسیله افراد مبتلا به ASD

اگر شما نمیتوانستید صحبت کنید چگونه ارتباط برقرار میکردید؟کار مشکلی بود ولی قابل انجام بود.اشخاص مبتلا به اوتیسم بسیار بصری هستند.برای بسیاری از این افراد خیلی آسانتر است که   تصویری را که دیده اند را بفهمند تا صحبتی را که شنیده اند..این باعث میشود که در برخی مواقع استفاده از تصاویر برای برقراری ارتباط ایده ال باشد .در اینجا نگاه دقیقتری به برخی از راههایی می اندازیم که  این بیماران ممکن است با شما ارتباط برقرار کنند یا شما با آنها برقرار کنید.

استفاده از تصاویر به عنوان زبان

برخی از افراد از تصاویر برای برقراری ارتباط استفاده میکنند.این افراد معمولا با خودشان یک آلبوم کوچک پر از تصویر یا یک تبلت محتوی یک نرم افزار پراز تصویر با خود حمل میکنند.بیمار با نشان دادن چند تصویر  منظور یا نیاز یا جمله مورد نظر خود را بیان میکند.والدین کمک میکننند و فاصله بین بیمار و دندانپزشک  را پر میکنند.مهم است که از راههای دیگر ارتباطی کودک آگاه باشید.در ویدیو زیر میتوانید ارتباط تصویری در یک کودک اوتیسمی را ببینید

https://youtu.be/8Na69fN9aAA

درویدیو زیر نیز نحوه استفاده کودک اوتیسمی از یک نرم افزار موبایل که به این منظور طراحی شده را میتوانید ببینید

 https://youtu.be/E2LnUxFAaMQ

در حال حاضر تعداد زیادی از نرم افزارها یا روشهای مشابه وجود دارد که به افرادی که توانایی تکلم ندارند جهت برقراری ارتباط کمک میکنند و این جا فقط دو مثال آورده شده است.

ارتباط با بیمار ASD

 در اینجا اطلاعات کاربردی  آورده شده است که به کلینیسین کمک میکند که اطلاعات را به صورت قابل فهم به بیمار اوتیسمی ارائه کند.این توصیه ها نتیجه تجربه شخصی نویسنده و توصیه های افرادی که در زمینه رفتار درمانی وگفتار درمانی تجربه داشته اند و با نویسنده همکاری کرده اند میباشد

از جملات دقیق و کوتاه استفاده کنید:از مثالهای انتزاعی استفاده نکنید.برای مثال توصیه میشود بگویید دهانت را باز کن تا اینکه بگوئید  دهانت را مثل یک تمساح باز کن؟اشخاص با اوتیسم چیزی را که گفته میشود به صورت همان کلمه ای که بیان شده میفهمند و قادر نیستند طعنه یا  ریشخندی لطیفه  یا مثالی مثل تمساح را درک کنند.بعلاوه اگر بیمار عاشق تمساح باشد  و شما با کاربرد این کلمه  تمساح را به ذهن بیمار بیاورید  بعد از آن مشکل میشود که توجه بیمار رامجددا از تمساح  دور کنید و به چیز دیگری هدایت کنید

نگه داشتن دستها بر روی شکم:خواستن و آموزش به بیمار برای نگهداشتن دستها بر روی شکم یک راه ساده برای آرام نگهداشتن دستهای بیمار است .این اولین قانون در ملاحظات دندانپزشکی بیماران با اوتیسم میتواند باشد و بسیار دوستانه تر(و کم ترسناکتر)از این جمله است که دستهایت را پایین بینداز .این قانون به صورت حیرت انگیزی جواب میدهد

آموزش  و دستور لازم را داده و به آرامی منتظر باشید:.تصور کنید که یک کودک بر روی صندلی دندانپزشکی قرار گرفته است و دندانپزشک کوشش میکند که کودک دهان خود را باز کند .مکالمه  بین دندانپزشک و کودک معمولا به این صورت است.دهانت را باز کن بذار من دهانت را ببینم .باز کن دهانت را شبیه به یک تمساح باز کن باز باز".هر زمانی که شما دستور یا آموزشی میدهید  بیمار ASD  کوشش میکند آنچه که گفته شده را پردازش کند.بنابراین آموزش و دستور را ساده کنید به نحوی که فهمش ساده باشد.بنابراین وقتی که با یک بیمار اوتیسمی کار میکنید صحیح است که به این صورت عمل کنید"دهانت را باز کن" و سپس ممکن است این را اضافه کنید"شبیه به این"و دهانتان را باز کنید تا به بیمار باز کردن دهان را نشان دهید.تجربه شخصی نشان داده است زمان انتظار از وقتی که دستوری داده میشود تاوقتی که  بیمار آنرا بفهمد در بیمارانی که نیاز به ملاحظات خاصی در دندانپزشکی دارند نسبت به سایر بیماران طولانی تر است

از جملات ثابت حتی المقدور استفاده کنید:زمانیکه بیمار منظور از دستور ودرخواست دندانپزشک را میفهمد    سعی شود که دفعات بعد از همان جمله استفاده شود.جملات مختلفی وجود دارد که میشود به بیمار گفت که دهانش را باز کند.جالب است که نگاهی به این جملات انداخته شود:"دهانتان را باز کنید،باز کن،زیاد باز کن،اجازه بده دهانت را ببینم،لطفا باز کن دهانت را. از این جملات مشابه بسیار زیاد است.یک جمله را انتخاب کنید .هر کدام را که ترجیح میدهید  و به همان جمله بچسبید .مطمئن شوید که از پرسنل مطب هر کدام با بیمار کار میکند جمله منتخب شده را میداند.به نظر نویسنده این امر منجر به کاهش اضطزاب  برای بیمار و بهبود همکاری  وفهم بیمار میگردد.مطمئن باشید آنچه را انجام داده اید به صورت مکتوب در آورده اید

نحوه گفتن جمله را مد نظر قرار دهید

.تون صدای فرد ممکن است چیزی باشد که فرد اوتیسم آنرا درک میکند و در واقع بیمار  کلماتی که بیان میکند را درک نمیکند..به عنوان مثال گفتن این جمله:دهانت را باز کن مثل زمانی که دارید آواز میخوانید ممکن است منجر شود به اینکه بیمار  کلمات را نفهمد  ودر واقع تون صدای دندانپزشک باعث نشده که بیمار درک کند که چه دستوری به وی داده شده است.ممکن است که اگر جمله "باز کن دهانت را"باتغییر تون به بیمار بگوییم  بیمار تقاضای مورد نیاز را شناخته و پاسخ میدهد.البته این امر نیاز به تمرین دارد.ممکن است برداشت شود که شما خشن و بی احساس هستید  اما واقعا نتیجه متفاوتی را رقم خواهد زد.البته با صدای بلند و بی ادبانه صحبت نکنید . تنها نحوه صحبتتان مستقیم بوده و تون صدایتان نسبت به کودکان عادی تفاوت داشته باشد.

به این ویدیو میتوانید دقت کنید https://www.youtube.com/watch?v=vKuRKGpf478

هیجان میتواند ترسناک باشد

:برای یک کودک معمولی دست زدن و بالا بردن صدا وقتی که وی کاری را برای اولین بار خوب انجام میدهد  معمولا باعث میشود کودک احساس خوبی پیدا کند .این در بیماران ASD همیشه صحیح به نظر نمیرسد .بله دست زدن و فریاد کشیدن که ممکن است شما آنرا انجام دهید باعث شود که آنها از باز کردن محدد دهانشان برای دندانپزشک خود داری کنند.رضایت و تشویقهای خود را آرام به بیماران ارائه دهید

از سوالاتی که به بیمار اجازه میدهد بگوئید خیر پرهیز کنید مخصوصا وقتی که پاسخ خیر جزئ انتخابهای شما نیست:

گاهی اوقات دندانپزشکان اشتباه ناشیانه ای را در هنگامی که از کودک سوال میکنند ممکن است انجام دهند.مثلا میپرسند که آیا میتوانم الان دندانهایتان را جرم گیری کنم؟ بعد از آن بچه میگوید خیر.اکنون چه باید کرد.؟.از سوالاتی که به کودک اجازه میدهد بر روی چیزی که نیاز دارد کنترل داشته باشد پرهیز کنید .در عوض  به این صورت درخواست خود را بیان کنید.الان زمان جرمگیری دندانهایتان است دهانتان را بازکنید لطفا..موافقت با درمان قبل از این مرحله بدست می آید  .اجازه دادن به بیمار برای تصمیم گیری برای تنظیم ملاقات با دندانپزشک با پرسشهایی شبیه به این که منجر به  ایجاد ملاقات شده به این معنی است که  بیمار موافقت خود را برای انجام درمانها اعلام کرده است.دندانپزشک ملزم است که هر مرحله را به بیمار توضیح دهد  و بگوید چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه انتظاری میرود.در حالات اورژانس این امر ممستثنی است .

از حمایت بصری استفاده کنید:تصاویر برای اشخاص اوتیسم قابل درک هستند.آنها میتوانند اضطزاب را کاهش دهند و فهم را افزایش دهند و راهی برای موفقیت درمان دندانپزشکی باشند

 

حمایت بصری برای بیماران ASD

جداول بصری:انجمن اوتیسم هند  چندین مزیت استفاده از جداول تصویری در اشخاص با ASD  را ذکر کرده است:

  1. از توانایی های بصری افراد استفاده میکند و بنابراین یک سیستم ارتباطی پذیرا برای افزایش فهم فراهم میکند
  2. به فرد کمک میکند چیزهای جدید یاد بگیرد  و منافع خود را گسترش دهند
  3. ابزاری را فراهم میکند که این اجازه را میدهد  به شخص  که از مهارتهای خود در زمینه های مختلف استفاده کند
  4. میتواند باعث افزایش انعطاف پذیری شخص گردد
  5. به شخص کمک میکند آرام باقی بماند ورفتارهای نامناسب را کاهش میدهد
  6. به فرد کمک میکند که استقلال و عزت نفس خود را حفظ کند      

 

برنامه بصری یک سری از تصاویر هستند که برای نشان دادن ترتیب فعالیتها یی که باید انجام شود مورد استفاده قرار میگیرند.یک برنامه بصری ممکن است حاوی تصویر یا جاوی نوشتار باشد.دندانپزشکان از برنامه بصری روزانه یا در هر روز چندبار استفاده میکنند .البته در دندانپزشکی به عنوان برنامه یا جدول بیمار  شناخته میشود نه به عنوان برنامه بصری

برنامه بصری به بیمار کمک میکند که به صورت بصری بفهمدچه اتفاقی در حال وقوع است و بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد.استفاده از برنامه بصری آسان و خیلی موثر است

استفاده از یک برنامه بصری در دندانپزشکی:تصاویری از هر مرحله از ملاقات دندانپزشکی تهیه کنید .اشخاصی که بزرگتر هستند یا قبلا تجربه درمان دندانپزشکی را دارند  با یک برنامه بصری کامل سازگار هستند و نیازی به مرحله بندی برنامه بصری در این افراد نیست.اما برای بیمارانی که مضطرب هستند یا کم سن وسال هستند  باید از مرحله بندی اسستفاده کرد.در زیر یک برنامه بصری برای نشستن بر روی صندلی و دراز کشیدن آماده شده است


ارسال به دوستان



نام فرستنده:
ایمیل فرستنده:
نام گیرنده:
ایمیل گیرنده:


 
mail print pdf doc
0
0

تاریخ: یک شنبه 27 خرداد 1397     بازدید ها: 8947     دسته: مقالات علمی     
تا کنون نظری ثبت نشده
نام
نظر شما
captcha
طراحی و پیاده سازی: راد وب