کوکساکی ویروس یک ریبونوکلئیک اسید(RNA) ویروس عضو رده انتروویروس و خانواده پیکورناویروس می باشد که با پولیوویروسها اشتراکاتی دارند. اکثر کوکساکی ویروس ها تایپAو مقداری تایپB هستند. بیشتر از 90 درصد عفونتهایی که بوسیله انتروویروس غیر پولیویی ایجاد می شوند یا بدون علامت هستند یا منجر به بیماری تب دارغیر اختصاصی می شوند.ویروس ابتدا در دهان همانند سازی شده سپس در مجرای گوارش تحتانی به طور وسیع و گسترده تکثیر شده و ریزش پیدا می کند.بنابراین انتقال ویروس اساسا از طریق مسیر دهانی- مقعدی صورت می گیرد هر چند مقداری ریزش در مجرای تنفس فوقانی نیز رخ می دهد.عفونت CVA علت بیماری paralytic که بیماری شبیه به سرما خوردگی است و سبب عفونت مجرای تنفس فوقانی که معمولا با تب و درد ناحیه همراه است میگردد.

عفونت CVB(بویژه CVB4) با ایجاد مننژیت آسپتیک که گاهی اوقات با ایجاد آنسفالیت ،کاردیت و عفونت منتشر نوزادی پیچیده شده است مرتبط است.

انتروویروسهادر پاتوژنر دیابت ملیتوس وابسته به انسولین تیپ یک موثر هستند .در یک تئوری تخریب مستقیم جزایر پانکراس بوسیله ویروس پیشنهاد شده است در حالی که دیگر نظریه ها از تخریب اتوایمیون سلولهای islet که توسط عفونت ویروس آغاز می شود را پیشنهاد میکنند. این پدیده بوسیله عفونت ویروسی آغاز میشود چرا که بین آنتی ژن های ویروس و سلولهای islet تشابه وجود دارد. CVB4 در پاتوژنر سندرم شوگرن اولیه نقش دارد.اگر چه پروتیئن کپسول انتروویروس VP1  در نمونه های غدد بزاقی بیماران سندرم شوگرن اولیه ( نه سندرم شوگرن ثانویه) شناسایی می شوداما تعدادی از این مطالعات که این فرضیه را مطرح کرده اندرد شده اند.

در حفره دهان عفونت کوکساکی ویروس منجر به سه بیماری بنام های بیماری دست و پا و دهان و هرپانژین و فارنژیت لنفوندولار می شود.

بیماری دست و پا و دهان

شایعترین علت این بیماری که با exanthema ویزیکولر همراه است کوکساکی ویروس A/6 و انتروویروس EV71 می باشداگر چه  CVA4---7، CVAa ، CVA10 ، CVA24، CVB2، CVB5 و همچنین اکو ویروس 18 می توانند بیماری را ایجاد کند.

EV71 (که ارتباط نزدیکی با CVA10 دارد) درآسیای جنوبی شرق شیوع بالایی دارد . بیماری دست  و پا و دهان همانند برخی از عفونت های CV از جمله هرپانژین بیشتر تمایل دارد که به صورت فصلی (معمولا تابستان) و در اپیدمی های خوشه ای رخ می دهد و میزان سرایت بالایی دارد.بیماری دست و پا و دهان غیرتیپیک که بوسیله CVA6 ایجاد می شود درگیری وسیع پوست و دهان onychomadesis(جدایی صفحه ناخن از بستر ناخن) را نشان می دهد.

در مقایسه بیماران مبتلا به بیماری دست وپا و دهان که توسطEV71 ایجاد شده با کسانی که CVA16 بیمار شده اند مشخص شد که EV71 احتمال بیشتری دارد که با بیماری شدید سیستم عصبی مرکزی و مرگ همراه باشد. در یک مطالعه بررسی بیماران مبتلا به بیماری دست و پا و دهان و هرپانژین مشخص شد که 83 درصد موارد بوسیلهEV71 و تنها 8 درصد موارد بوسیله  CVA یاCVB ایجاد شده است. در مطالعه دیگری عفونت EV71  هشتادو هفت درصد از افراد بیماری دست و پا و دهان و 13 درصد هرپانژین را نشان دادند.

یافته های کلینکی

بیماری دست و پا و  دهان معمولا  بچه های کمتر از 10 سال را در تابستان مبتلا می کند. بیماران دارای تب با درجه خفیف و سوزش دهان هستند.75 تا 100 درصد بیماران دارای راش پوستی مخصوصا در ناحیه دست و پا ( سطوح پشتی کف دست و پا ) می باشند و 30 درصد بیماران راشهای  پوستی برروی کپل دارند.راش در ابتدا به صورت ماکولر و قرمز رنگ است و سپس به شکل ویزیکول در می آید.

تظاهرات دهانی

بیماران تب دار هستند واز سوزش دهان و گلو شکایت می کنند.ضایعات به صورت ماکولهای اریتماتوز دیده می شوند که تبدیل به ویزیکول شده و به سرعت می ترکند و زخم ایجاد می کنند.ضایعات معمولا بر روی زبان کام سخت و نرم و مخاط با کال قرار گرفته اند اما در هر سطح مخاطی از دهان می توانند ایجاد شوند.

هرپانژین

کلمهherpangina از لغت herpes به مفهوم ( رویش ویزیکول) و angina به مفهوم التهاب گلو مشتق شده است.CVA (سروتیپ 10-1، 16/22) شایعترین ویروسهایی هستند که از این بیماری ایزوله شده اند . 101/91،b1 CVA1—5 102/91 ،اکوویروس ،E71 نیز می توانند در این بیماری پیدا شوند.

یافته های کلینیکی

همانند تمام عفونت های کوکساکی ویروس بچه های کمتر از 10 سال گرفتار هرپانژین می شوند و بیماری خود را به صورت اپیدمی در تابستان نشان می دهند .بیماران تب ،سردرد و درد عضلانی را نشان می دهند که معمولا 3-1 روز طول می کشد.

تظاهرات دهانی

اولین علامت دهانی هرپانژین سوزش گلو و درد در هنگام بلع است.اریتم  بر روی اوروفارنکس ، کام نرم و ستون لوزه ای وجود داشته باشد.ویزیکولهای کوچکی تشکیل می شود اما به سرعت ترکیده و تبدیل به زخمهایی 4-2 میلی متری می شود و این زخمها برای 10-5 روز ادامه پیدا می کنند.

فارنژیت لنفوندولار

فارنژیت لنفوندولار نوعی هرپانژین می باشد و با CVA10 مرتبط است.بیماران سوزش گلو را تجربه می کنند. در این بیماران ایجاد ویزیکولهایی که تبدیل به زخم می شوند شایع نیست .بیشترندولهای کوچک  در ناحیه اوروفارنکس ایجاد می شود

تشخیص افتراقی

ضایعات هر دو بیماری هرپانژین و دست و پا و دهان ممکن است شبیه به ژنژیواستوماتیت اولیه باشد.بهر حال ضایعات کف دست وپا تیپیک بیماری HFM می باشد و زخم در ناحیه حفره دهان تیپیک هرپانژین می باشد.

لثه دردناک و قرمز علامت مشخصه عفونت HSV اولیه است که در عفونت های کوکساکی ویروس ناشایع است .آبله مرغان با ضایعات ویزیکولار پوستی جنرالیزه بروز می کند. زخم های حفره دهان در این بیماران علامت بارزی نمی باشند درضمن   علائم کسالت و بیماری در افراد مبتلا به آبله مرغان واضح تر است.عفونت منونوکلئوز عفونی (عفونت EBV اولیه) ممکن است با سوزش گلو و  اگزودای چرکی بروز کنداما با انجام تست های سرولوژی می توان از عفونت CV تشخیص داده شود.

به طور کلی عفونت استرپتوکوکی گلو باعث ایجاد ویزیکول یا زخم که در بیماری HFM یا هرپانژین دیده می شود نمی گردد و بیشتر ایجاد اگزودایی چرکی می کند هرچند هر دو ممکن است دارای نمای کلینیکی مشابهی باشند که توسط کشت می توان بین این دو تمایز گذاشت..

عفونت CVB ممکن است با کشت (معمولا از گلو یا مدفوع) تشخیص داده شود اما از بین کوکساکی و ویروسهای نوع A تنها CVA9 و CVA16 به آسانی رشد می کنند و بهتر است که CVA بوسیله تلقیح به موشهای تازه متولد شده شناسایی شوند. ایمونوگلوبینIGM سرم نسبت به CVB می تواند به زودی شناسایی و یافت شود اما از نظر سروتایپ اختصاصی نیست.اساسا تعیین نوع سروتایپ توسط تکنیک های مولکولی یا آنتی بادی های منوکلونال صورت می گیرد.

تشخیص براساس یافته های کلینیکیی صورت می گیرد کشت و انجام بیوپسی جهت تشخیص بندرت ضرورت پیدا می کند.باوجود این بیوپسی هایی انجام شده از ضایعات پوستی HFM و هرپانژین ویزیکولهای intra-epidermale همراه با مخلوطی از انفیلتراسیون نوتروفیلها و لنفوسیتها و دژنراسیون سلولهای اپی درمال وادم درم را نشان می دهد.انکلوزیون هسته ای ائوزنیوفیلیک و ذرات پیکورنا ویروس داخل سیستوپلاسمیک در عروق احاطه کننده ضایعه دیده می شوند.

بیوپسی از ضایعات فارنژیت لنفوندولار  ندولهای لنفوئیدی هیپر پلاستیک را نشان داد.

کنترل و درمان

عفونت کوکساکی ویروس خود محدود شونده است (مگر اینکه عوارضی ایجاد شوند یا این که بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی باشد)کنترل تب و درد دهان ، درمانهای مراقبتی و محدود کردن تماس با دیگران جهت جلوگیری از انتشار عفونت اقدامات مورد نیاز در کنترل و درمان بیماری است درمان ضد ویروسی موثری برای cv در دستری نمی باشد.

تاریخ: جمعه 14 اردیبهشت 1397     بازدید ها: 7394     دسته: مقالات علمی